در چند سال گذشته کمتر فروشگاه و خدماتی مانده که نسخه آنلاین آن راه‌اندازی نشده است. هر چند بسیاری از کالا و خدمات را می‌توان آنلاین تهیه و استفاده کرد اما هنوز مشتریان ترجیح می‌دهند بعضی کالا و خدمات را به شکل مراجعه حضوری خرید یا دریافت کنند و از طرف دیگر بعضی فروشندگان آفلاین از سرمایه‌گذاری کردن و شروع کسب و کار آنلاین می‌ترسند و نسبت به روش‌های آنلاین افزایش فروش تردید دارند. باید به این فروشنده‌ها گفت که فروشگاه‌های سنتی که صرفا مغازه و محلی برای فروش و بدون کمترین حضور آنلاین هستند بیشتر با خطر شکست و کاهش فروش مواجه هستند.

اینترنت هر روز در حال توسعه و گسترش در میان مردم است، فروشندگان سنتی نباید در مقابل این موج پیشرفت مقاومت کنند، اینترنت یک بستر عالی برای تبلیغ و بازاریابی است و تنها افرادی که از آن استفاده کنند می‌توانند در بازار رقابتی باقی بمانند. تخمین زده می‌شود، در جوامع توسعه یافته حدود ۷۰ درصد فروشندگان از شبکه‌های اجتماعی برای تبلیغ و بازاریابی استفاده می‌کنند. کلید موفقیت فروشندگان آنلاین در سال‌های آینده وابسته به توانایی فروختن به نسل‌های جدید است. جوان‌ها بخش بزرگ خریداران هستند و البته که نسل جدید شجاعت بیشتری به خرج می‌دهند. در یک نظرسنجی مشخص شد که ۷۲ درصد جوانان نسل جدید قبل از رفتن به فروشگاه‌ها فیزیکی، در فضای مجازی درباره خریدشان تحقیق می‌کنند.

راه اندازی فروشگاه آنلاین تنها راهکار افزایش فروش و همراه شدن با نسل جدید نیست، با چند استراتژی و برنامه که در ادامه آورده‌ایم، می‌توان خریداران حضوری فروشگاه را هم بیشتر کرد.

۱. یک اجتماع آنلاین درست کنید

یکی از بهترین استراتژی‌ها برای جذب مشتری به فروشگاه و افزایش فروش ایجاد یک اجتماع حول موضوع مرتبط با محصولات است. اگر در اینترنت جستجو کنید و مقالات مرتبط با راه اندازی فروشگاه آنلاین و بازاریابی آنلاین را مطالعه کنید، بیشترشان بر استفاده از روش تولید محتوا تاکید دارند. حتی اگر شما یک تازه کار باشید، به راحتی می‌توانید یک وبلاگ یا کانال ایجاد کنید و در آن درباره تجربیات خریداران و معرفی محصولات جدید بنویسید یا برای مثال اگر شما در زمینه ثبت شرکت فعالیت می‌کنید، در وبلاگ درباره قوانین جدید بنویسید یا رویدادهای کوچکی برگزار کنید و در آن به سوالات جوانان درباره ثبت شرکت پاسخ دهید.
ایجاد یک اجتماع آنلاین، به هر شکلی که باشد، وبلاگ، کانال، گروه یا انجمن‌های گفتگو نه تنها به دیگران نشان می‌دهد که می‌توانند برای تهیه محصول یا خدمات به شما مراجعه کنند، بلکه نشان می‌دهد که شما در حوزه کاری خود فردی صاحب نظر و قابل اعتماد هستید.

۲. از گوگل ادوردز (AdWords) استفاده کنید

همانطور که در ابتدا گفتیم برای افزایش فروش باید بتوانید به خریداران نسل جدید بفروشید. برای دستیابی به این هدف خودتان را جای آن‌ها بگذارید و ببینید آنها چطور خرید می‌کنند. اگر خریداری به دنبال محصولی باشد که شما فروشنده آن هستید ولی از وجود شما خبر نداشه باشد پس چطور فروشگاه شما را پیدا خواهد کرد؟ اگر سنتی فکر کنیم جواب گردش در بازار و خیابان‌ها و در نهایت پیدا کردن فروشگاه شما است، شاید هم به همین راحتی شما را پیدا نکنند. اما نسل جدید و جوانان ترجیح می‌دهند اول در گوگل جستجو کنند بعد وارد بازار و خیابان شوند.

اگر می‌خواهید در نتایج گوگل دیده شوید اول باید حضور آنلاین داشته باشید، یعنی حداقل یک سایت معرفی کالا و خدمات داشته باشید و در مرحله بعد اگر کالا یا خدمات شما در یک منطقه جغرافیایی منحصر به فرد است کارتان راحت‌تر است اما اگر رقبایی دارید، با استفاده از سرویس تبلیغات گوگل با نام ادوردز (AdWords) می‌توانید خدمات خود را خیلی راحت و موثر در صفحه اول نتایج جستجوی گوگل، در معرض دید گروه هدف خود قرار بدهید.

با توجه به تحریم‌هایی که گوگل به واسطه سیاست‌های آمریکا، علیه کاربران ایرانی وضع کرده است، اگر بدون داشتن تجربه و آشنایی کافی با قوانین تبلیغات در گوگل و دانستن راه‌های ثبت آگهی در AdWords اقدام به راه‌اندازی کمپین تبلیغاتی کنید، ممکن است گوگل پس از آگاهی از آدرس IP و اصالت ایرانی تجارت شما، نام دامنه‌ و همچنین حساب کاربریتان را برای همیشه در لیست سیاه قرار بدهد.

۳. آدرس ایمیل و شماره تماس جمع کنید

حتی اگر فروش شما به صورت آنلاین نیست، در مراجعه خریداران به ویژه جوانان، شماره موبایل و آدرس ایمیل آنها را بگیرید تا از آن برای اطلاع رسانی اجناس جدید، تخفیف‌های آخر فصل یا دعوت برای عضویت در کانال یا گروه خود استفاده کنید. مشتری که از خرید راضی باشد با احتمال بیشتری دوباره به فروشگاه شما مراجعه خواهد کرد، چه بهتر که یک راه ارتباطی برای تبلیغ و اطلاع رسانی داشته باشید.

۴. تاثیر طراحی سایت در افزایش فروش را دست کم نگیرید

طراحی سایت شما در واقع انعکاسی از کسب و کار شما است. شاید در هنگام راه اندازی سایت زیاد به این موضوع اهمیت ندهید، اما بهتر است بدانید اگر خریداران در بازدید از سایت شما با یک طراحی ضعیف مواجه شوند به راحتی سایت را ترک می‌کنند و تصور می‌کنند کسب و کار شما هم مثل طراحی سایت ضعیف است. به علاوه حتما در نظر داشته باشید طراحی سایت شما مطابق اصول طراحی برای موبایل‌ها باشد. در طراحی سایت همه نکات و جزئیات مهم هستند، از سرعت باز شدن سایت تا نوشتار و تصاویری که در سایت خود استفاده می‌کنید. برای طراحی بهتر است از افراد یا شرکت‌های حرفه‌ای و با تجربه استفاده کنید
بعضی کالا و خدمات به طور کلی به سختی قابل آنلاین شدن هستند، هرچند تلاش‌هایی برای آنلاین کردن هر کسب و کاری شده است اما تجربه نشان داده مشتریان در بعضی موارد مراجعه حضوری را ترجیح می‌دهند، در این موارد هم، حضور آنلاین، حتی اگر به قصد فروش آنلاین نباشد در افزایش مراجعه مشتریان و افزایش فروش یا خدمات موثر است. این راهکارهای ارائه شده نه تنها برای افزایش فروش فروشندگان آفلاین نیست بلکه در اصل راه‌کاری برای حذف نشدن از بازار پر رقابت امروزی است.طراحی سایت شما در واقع انعکاسی از کسب و کار شما است. شاید در هنگام راه اندازی سایت زیاد به این موضوع اهمیت ندهید، اما بهتر است بدانید اگر خریداران در بازدید از سایت شما با یک طراحی ضعیف مواجه شوند به راحتی سایت را ترک می‌کنند و تصور می‌کنند کسب و کار شما هم مثل طراحی سایت ضعیف است. به علاوه حتما در نظر داشته باشید طراحی سایت شما مطابق اصول طراحی برای موبایل‌ها باشد. در طراحی سایت همه نکات و جزئیات مهم هستند، از سرعت باز شدن سایت تا نوشتار و تصاویری که در سایت خود استفاده می‌کنید. برای طراحی بهتر است از افراد یا شرکت‌های حرفه‌ای و با تجربه استفاده کنید.

نویسنده حسین بابایی