اگر در مصاحبه ی کاریی هستید, یا در سمینار در حال شبکه سازی با افراد مختلف هستید یا اصلا در حال دویدن به سمت آسانسوری هستید که بیل گیتس در آن است, متقاعدکردن دیگران به اینکه فرد جالب توجهی هستید,کار آسانی نیست.

 

اکثر مردم نمیتوانند کاری را که کردند به صورت تاثیر گذار ارایه کنند”  __پاول مک دونالد

 

ما 8 راه کار برای شما آماده کرده ایم, تا در 30 ثانیه , تمام آنچه را که هستید یا دارید بطور فوق العاده موثر ارایه کنید تا دیگران را مجذوب خود کنند.

 

1.بدانید دقیقا کجا میخواهید بروید
ارایه شما , حالا چه میخواهید معرفی خودتان باشد , چه جلب رضایت سرمایه گذارتان باید 3 پرسش کلیدی را در خود داشته باشد. 1.کی هستید؟ , 2.چیکار میکنید؟ , 3.کجا میخواهید بروید یا دنبال چی هستید؟

شما لازم دارید بدانید چه چیزی می خواهید بدست آورید، و اگر نه هیچکس نمیتواند کمکتان کند.

 

2.شماره گذاری کنید
بعد از بررسی کردن مجدد رزومه کاریتان, یا ویژگی های محصولات یا اصلا خصوصیات خودتان 4 تا از بهترین و اصلی ترین ویژگی ها را انتخاب کنید و شماره گذاری شده بنویسید. این 4 ویژگی باید هسته اصلی رزومه, محصول یا خصوصیات خودتان باشد و دیگر توضیحات اضافی را دور بریزید.

 

3.داستانی تعریف کنید
مردم عاشق داستانند. پس داستانتان را برایشان تعریف کنید, اینطوری بهتر شما را به خاطر خواهند سپرد.

دل کارنگی نویسنده مشهور کتاب های پرفروش در کتاب “آیین سخنرانی” اش مینویسد : مغز انسانها ذاتا وابسته پذیر است, یعنی اشکال, اشعار, تصاویر یا هرچیزی که مربوط به هم باشد و بتوان آنها را از هم تفکیک و به هم ربط داد را دوست دارد به خاطر بسپارد, پس به زبانی دیگر : اگر میخواهید مردم گفته های شما را به خاطر بسپارند, داستانی برایشان تعریف کنید و البته خوب تعریف کنید.

 

4.اصطلاحات را دور بریزید
شما نیاز دارید سخننانتان برای اکثر مردم قابل فهم باشد. یعنی نباید از اصطلاحات و مخفف هایی استفاده کنید که توسط عوام قابل فهم نیست.

به زبان آوردن ایده های پیچیده برابر چراغ قرمز است . یک استراتژی خوب برای این کار به گفته اینشتین این است که فکر کنید مخاطب سخنانتان مادر بزرگتان است و قرار است تمام آنچه را میگویید بفهمد ,پس سعی کنید طوری جمله بندی و کلمه یابی کنید تا منظورتان را بفهمانید.

 

5. مطمئن‌ باشید که نیاز به توضیح بیشتر وجود داشته باشد

بعد از تعریف داستانتان شنونده باید خواستار توضیحات بیشتری باشد
آیا داستان شما این ویژگی را دارد؟ اگر نه پس تغییری در آن ایجاد کنید.

 

6. زمان بندی کنید خودتان را
هنگامیکه سخنرانیی یا معرفیی دارید , باید خیلی حواستان را جمع کنید تا داستانتان بیش از 30 ثانیه طول نکشد. اگر نه کوتاه ترش کنید و دوباره امتحان کنید.

 

7.از خودتان فیلم بگیرید
شما نیاز دارید بدانید وقتی دارید داستانی را تعریف میکنید چه شکلی هستید. آیا دلچسب هستید؟ آیا باورکردنی هستید؟ مردم نتیجه خودشان را از داستان شما خواهند گرفت پس مطمئن‌ باشید که تاثیر خوبی بر جای خواهید گذاشت. آرام, رفتار طبیعی و نهایت اعتماد بنفس  را در هنگام تعریف داستانتان داشته باشید.

 

8.ارایه ای برای دوستان و همکلاسی هایتان داشته باشید
بعد از فراهم کردن داستانتان آنرا با دوستان یا همکلاسی هایتان تمرین کنید. ار آنها بازخورد بگیرید. از آنها بخواهید نقد کنند تا اصلاحش کنید. آنقدر تمرین کنید تا برایتان عادی باشد و بتوانید با صدای رسا و در نهایت اعتماد از خود آنرا بازگو کنید.

 

 برگرفته شده از سایت خوب کارآفرینان و متخصصان جوان